Forside


Om Klub 1980


Landsklubben


Internationalt


Historie


love, regler, bekendtgørelser, dokumenter mv


Links


Havnearbejdernes Klub af 1980

Københavns Frihavn


Havnearbejdere organiserer sig internationalt og støtter hinanden på tværs af landegrænser.
To forskellige internationale forbund organiserer havnearbejdere:

International Transportworkers Federation (ITF)

og

International Dockworkers Council (IDC)




ITF organiserer alle transportarbejdere (søfolk, lufthavnearbejdere, togpersonale, chaufførere osv). Medlemmerne af ITF er fagforbund fra de enkelte lande.


IDC organiserer kun havnearbejdere. Medlemmer er både forbund, fagforeninger, arbejdspladsklubber og enkeltpersoner.


Nogle organisationer er medlem af både IDC og ITF. Det gælder f.eks. International Longshore and Warehouse Union på USAs vestkyst.


 

Opdelingen i to internationale organisationer har mange årsager.


Umiddelbart efter 2. verdenskrig dannedes Det Faglige Verdensforbund (World Federation of Trade Unions, WFTU). Den store organisation holdt kun sammen i 4 år. Under presset fra Den kolde Krig blev Det faglige Verdensforbund splittet op. De socialdemokratisk ledede forbund brød ud og dannede Frie Faglige Internationale ( i dag International Trade Union Confederation, ITUC), mens WFTU fortsatte under kommunistisk ledelse.
ITF var og er en del af ITUC og formodentlig derfor er f.eks. de stærke, franske havnearbejdere, som er organiseret i det kommunistiske CGT, aldrig blevet en del af ITF. De har i stedet tilsluttet sig IDC.

I Sverige blev Svenska Transportarbetareförbundet centraliseret og afdelinger lagt sammen op igennem 1960'erne. Svenske havnearbejdere reagerede på denne fratagelse af lokal selvbestemmelse. Konflikten mellem toppen af Svensk Transport og havnearbejderne resulterede i dannelsen af det selvstændige Svenska Hamnarbetarförbundet. (Læs interview med tidligere fagforeningsformand i Helsingborg)
Svenska Hamnarbetarförbundet kunne ikke få lov at blive medlem af ITF og de har i stedet været med til at starte IDC.

Spanske arbejdere og organisering på arbejdspladserne i de såkaldte Comisiones Obreros var en vigtig brik i omvæltningen af det fascistiske Franco styre. Således også hos havnearbejderne.

Ud af de lokale arbejdspladsorganisationer voksede den ene af Spaniens to store landsorganisationer. I mange havne ønskede havnearbejderne at undgå en byrokratisering af fagbevægelsen. Formodentlig inspireret af den historisk stærke anarkosyndikalisme holdt de sig udenfor landsorganisationerne og dannede deres egen landssammenslutning, Coordinadora Estatal De Estibadores Portuarios. De har fastholdt en flad struktur med få ansatte.
Antageligt er det medvirkende til, de ikke har søgt om optagelse i ITF, men i stedet været aktive i skabelsen af IDC.

IDC udsprang af Liverpool konflikten. Midt i 90'erne var Liverpools havnearbejdere i konflikt i 2 år. International støtte var vigtig. Nogle af de internationale støtter følte, at ITF svigtede Liverpool havnearbejderne. Det blev anledning til at de gik sammen og dannede IDC i år 2000.
IDC hævder i dag (2017) at organisere mere end 100.000 arbejdere på verdensplan. Men ITF er stadig den største organisation - også for havnearbejdere.